12.22

Det här med JOBB är ett ständigt tema. Antingen har man inget eller så har man det. En del läser på skola för att nå drömjobbet, andra nöjer sig med vad de har trots att man inte riktigt trivs. Alla är vi olika och alla har vi olika mål och drömmar.

Som jag berättat förut så sitter Tom Stian i skolbänken igen. Han läser oljeriggs-kurs + säkerhetskurs i ett halvår. Målet är att få jobb på oljerigg, något som efter ett antal år och vidareutbildningar kan ge en årslön på ca 700 000 kr. Men både jag och Tom Stian har otaliga gånger fått höra att han aldrig kommer att få något jobb inom denna bransch. För alla vi nämner detta för känner tydligen nån som gått denna utbildningen som sen inte fått något jobb. Men jag tror att allt handlar om vad man har för inställning. Jag känner både folk som har klättrat väldigt högt på karriärstegen och jag känner folk som sitter på röven och klagar över att de aldrig kommer att få ett jobb. 


Jag själv har egentligen ingen utbildning alls förutom grundskolan och gymnasium. Men med tanke på det så känner jag mig mer än nöjd över att jag praktiskt taget har jobbat hela tiden sen jag gick ut gymnasiet. Jag har fått nästan alla jobb jag har sökt trots att det ibland varit flera hundra som sökt samma tjänst. Jag har vid mina två senaste jobb även fått de löner jag har önskat vid intervjuerna, trots att det är flera lönenivåer över vad jag med min ålder och erfarenhet borde tjäna.

Givetvis är det inga toppjobb. Men jag har vid de flesta tillfällena arbetat mig uppåt inom företaget. Jag har snabbt fått mycket ansvar och har bland annat arbetat som Ställföreträdande butikschef och i mitt nuvarande jobb är det jag som fått ansvaret att sköta Lagerschefens jobb när han är borta. Självklart har jag högre mål i livet än så och jag har planer på att läsa vidare när jag är helt säker på vad jag vill bli. Men just nu känner jag att jag att detta funkar bra för mig och i vår familj lägger vi just nu krutet på Tom Stians dröm.

Visst, det kan hända att Tom Stian aldrig kommer att få sig jobb på oljerigg. Men det vet man inte om man inte provar! En sak är iallafall säker: Det leder ingen vart att ligga på soffan och önska sig både det ena och det andra. Det gäller att jobba HÅRT för att få det man vill. Och jag tror inte att min käre sambo kommer att ge sig i första taget.



Och det finns faktiskt en massa saker man kan göra för att öka sina chanser. Här kommer några tips!

Granska CV:n.

- Finns det något viktigt jag kunde ha lagt fram bättre?
- Finns det något onödigt som jag kan ta bort? 
- Har jag någon vän som kan titta på min CV och komma med bra synpunkter?
- Googla! Det finns massa bra tips hur du kan få ditt CV att bli bättre.

Ring arbetsplatsen.

-
Ligger ditt CV i högen bland 300 andra sökande kan det ge dig en liten puff i rätt riktning då arbetsgivaren märker att du är mycket intresserad av jobbet.
- Ställ frågor om arbetsplatsen.

Kolla om det finns kurser.

- Har arbetsfömedlingen någon kurs jag kan gå för att ha större chans att få jobbet?
- Kan jag kanske ta upp ett litet lån och gå en kvällskurs?

Kanske är det möjligt att få en praktikplats.

- En praktikplats är kanske inte just det man vill ha. Men det gäller att visa fram sig själv. Det får du aldrig göra om företaget inte vet att du finns och hur bra du faktiskt kan jobba.

Använd dina kontakter.

-
Ta hjälp av folk i din närhet. Det finns nästan alltid nån som kan hjälpa dig att få in en fot eller ge dig mer information om en arbetsplats.




It`s up to you (Hur långt du vill nå alltså!)



Kolla gärna in denna hemsida. (Ta en titt under "Vem är jag?" och "Hur hänger det ihop?"Där kan ni läsa om en god vän till mig som nått längre än de flesta. Allt genom hårt arbete.





Kommentarer
Postat av: Petra

Helt rätt. Folk säger alltid till mig att jobben och möjligheterna ramlat på mig. Jag tror faktiskt att allt jag gör påverkar, och jag har inte direkt legat på soffan och väntat på att nått ska hända. En sak du kan lägga till i listan är kontakter! Om man skaffar sig ett stort kontaktnät så är det lättare att man får hjälp att få jobb när man behöver det!

Jag blev tex uppringd av chefen för svenska volleybollförbundet med orden: Det är många kloka människor som säger att du borde få ett jobb av mig. :) Även om jag inte kunde ta det så värmer det väldigt!

2011-01-24 @ 14:08:45
URL: http://pbjelke.blogg.se/
Postat av: FlizanLizan

Hejsan



Äru sugen på en design så kostar bara mina designers 75 kr eller 100 :P

2011-01-24 @ 14:12:29
URL: http://flizanlizan.blogg.se/
Postat av: Madde

Haha, ja ett gäng arter på väggen skulle ju passa dig som handen i handsken! Fast du skulle snarare ha ett gäng skalbaggar än fjärilar ;-)



Och så var det det här med jobb, ja det är verkligen inte lätt och det är nog lätt att bli deprimerad av att aldrig få något...MEN som sagt - vill man ha något får man jobba hårt för att komma dit. Jag tror det kommer gå galant för Slimmen! Själv har jag börjat känna en viss ångest över att snart vara färdig med skolan (!) och snart bli utslängd i arbets-sökar-träsket. Men...It´s up to me!

2011-01-24 @ 17:48:36
URL: http://madeleinelejonmark.blogg.se/
Postat av: Helenah

Nämen...va...det är ju MIG du länkar till, hahaha! Galet. Kul att du tar fram mig som gott exempel. Vi har ju haft några turer med CV:n och ansökningar tillsammans!



Och jag kan göra ett tillägg till "Ring arbetsplatsen" på din lista: Det är även en god idé att ringa arbetsplatsen (ofta är en person listad som kontaktperson) INNAN man skriver klart och skickar in ansökan. Om man ställer några smarta frågor så framstår man inte bara som särskilt intresserad utan kan även få lite extra info som man sedan kan använda i ansökan för att ännu mer framstå som en bra "matchning" till positionen. Det har funkat kanonbra för mig många gånger. Jag skrev om halva mitt ansökningsbrev til TV4 efter att jag pratat med nyhetschefen på telefon. Jag fick jobbet. ;)

2011-01-28 @ 06:19:18
URL: http://helenahswedberg.com

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0